Replace

Friday 8 April 2016

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΗΛΙΑ ΚΑΡΑΘΑΝΟ


Ο κύκλος συνεργασίας μας με τον συγγραφέα Ηλία Καραθάνο ξεκίνησε δυο μέρες πριν, και κλείνει (προσωρινά) σήμερα Παρασκευή, με την αποκλειστική συνέντευξη που έδωσε στο Scattered Pages. Άμεσος και αληθινός, μας μιλάει για το πρώτο του βιβλίο, τους λόγους που κυνήγησε την έκδοση και για το "μάντρα" της ζωής του. Η συνέχεια παρακάτω: 


S.P: Καλησπέρα Ηλία και σε ευχαριστώ για τον χρόνο σου! Θα ήθελες να μας πεις λίγα λόγια για εσένα, να σε μάθει και το κοινό μας; Απο που κατάγεσαι και που ζεις , πότε κατάλαβες ότι η συγγραφή θα απασχολούσε σημαντικό μέρος της ζωής σου, ποιο ήταν το βιβλίο που διάβασες και σε ώθησε να γράψεις κάτι δικό σου ;

H.K: Καλησπέρα Μαρία κι εγώ από την μεριά μου σε ευχαριστώ. Λοιπόν, απλά είμαι ο Ηλίας, ένας νεαρός λάτρης της λογοτεχνίας και ιδιαίτερα αυτής του φανταστικού και αυτό με ώθησε στο να γράψω κιόλας. Η αγνή και ανιδιοτελής αγάπη προς την λογοτεχνία. Το πρώτο βιβλίο που διάβασα στην ζωή μου ήταν ο “Μικρός Πρίγκηπας” οπότε αυτό έφτανε να μου μπολιάσει μέσα μου το πάθος για την φαντασία. Ίσως ήταν αυτό που διαμόρφωσε την κλίση μου σε αυτόν τον κλάδο της λογοτεχνίας.

S.P: Το πρώτο σου βιβλίο με τίτλο “Ηλιοδώρ: Η Εξορία των Φετεράλιερς” κυκλοφόρησε πολύ πρόσφατα από τον εκδοτικό των Συμπαντικών Διαδρομών. Διαβάζω στο βιογραφικό σου ότι είναι μια από τις τρεις νουβελέτες που εκτυλίσσονται στον κόσμο του Ηλιοδώρ. Πως αποφάσισες να φτιάξεις έναν κόσμο από την αρχή και πόσο δύσκολο ήταν κάτι τέτοιο;

H.K: Πρώτον όπως είπα και πιο πριν είναι η αγάπη για την λογοτεχνία του φανταστικού. Μεγαλώνεις διαβάζοντας και ξεζουμίζοντας τόσα πολλά βιβλία και κάποια στιγμή έρχεται που καταλαβαίνεις ότι ωρίμασαν οι καταστάσεις για να δώσεις κι εσύ κάτι δικό σου. Έτσι το αποφάσισα και δεν είναι καθόλου δύσκολο. Όταν έρθει η έμπνευση υπάρχει κάτι σαν μεταφυσικό που οδηγεί το χέρι σου να γράψει την ιστορία που μόλις έμαθε το μυαλό σου.

S.P: Στον λογοτεχνικό χώρο του φανταστικού υπάρχουν πολλές σπουδαίες προσωπικότητες που τον κυβερνούν: για παράδειγμα ο H.P Lovecraft στη φαντασία τρόμου, ή ο J.R.R Tolkien στo high fantasy. Υπάρχει κάποια προσωπικότητα από αυτές που σε επηρέασε σαν συγγραφέα, και αν ναι, θα βρούμε τέτοια επιρροή στο βιβλίο σου; Το βιβλίο σου σε ποιο είδος θα μπορούσε να καταταχθεί;

H.K: Οι δύο που ανέφερες τυγχάνει να είναι και από τους αγαπημένους μου συγγραφείς. Από Λάβκραφτ θα έλεγα όμως ότι ελάχιστα επηρρεάστηκα, ίσως μόνο τόσο, όσο το υποσυνείδητο μου επέτρεψε. Όμως, ο Τόλκιν ήταν τεράστια επιρροή. Όπως πιστεύω και όλοι οι συγγραφείς που αποφασίζουν να δημιουργήσουν ένα δικό τους σύμπαν (και έχουν διαβάσει Τόλκιν) δεν μπορούν να μην επηρρεαστούν, έστω και λίγο. Το βιβλίο μου δεν το έχω κατηγοριοποιήσει στο μυαλό μου αλλά επίσημα συγκαταλέγεται στην ''επική λογοτεχνία του φανταστικού''.

S.P: Έχοντας συζητήσει πολλές φορές μαζί σου, μου δίνεις την εντύπωση ότι είσαι ένα άτομο που πάντα θα ψάχνει τη γνώση και την αλήθεια στη ζωή του, για οποιοδήποτε θέμα. Άλλωστε έχεις αναφέρει ότι:Το μονοπάτι της γνώσης είναι το πιο μοναχικό, δύσβατό και ίσως χωρίς τέρμα μονοπάτι. Μα όποιος το διαβαίνει ξέρει ότι εκπλήρωσε το έργο του στην ανθρωπότητα.” Θα μπορούσες να μας εξηγήσεις καλύτερα αυτή την άποψη σου και αν “δένει” με την φιλοσοφία του βιβλίου σου;

H.K: Ναι, η αλήθεια είναι ότι ψάχνομαι αρκετά και αυτό πιστεύω ότι είναι καθήκον του κάθε ανθρώπου. Τώρα αν ψάχνεις την αλήθεια στο σωστό ή το λάθος μονοπάτι αυτό είναι άλλο θέμα, η καλή πίστη και η θέληση όμως θα σε οδηγήσουν στην αλήθεια. Αυτό το μότο μου που αναφέρεις δείχνει το πόσο σημαντική θεωρώ την γνώση. Την καθολική όμως γνώση και όχι την σαθρή άποψη του συστήματος γι'αυτήν. Γιατί για το σύστημα γνώση είναι η ηλίθια εξειδίκευση σε ένα κλάδο μιας επιστήμης και το να αγνοείς παντελώς όλα τα άλλα, ή να μην έχεις χρόνο απλά να τα ψάξεις. Καθολική γνώση όμως είναι η σφαιρική και σωστή αντίληψη των πραγμάτων, υλικών κι άυλων και η δια βίου μάθηση.

S.P: Κάθε συγγραφέας γράφει είτε για να εκφράσει τα προσωπικά του συναισθήματα, είτε για να δηλώσει κάτι που δεν θα μπορούσε να το δηλώσει αλλιώς. Κάποιοι γράφουν και απλά για διασκέδαση, να δουν μέχρι που μπορεί να φτάσει η φαντασία τους. Εσύ για ποιο λόγο γράφεις, και τι προσπαθείς να περάσεις στον αναγνώστη μέσα από τα έργα σου;

H.K: Οι λόγοι που γράφω είναι δύο. Ο πρώτος είναι η έμπνευση καθαρά και ο δεύτερος είναι ότι όπως είπα και πριν θέλω κι εγώ να βάλω το λιθαράκι μου στον χώρο της φανταστικής λογοτεχνίας. Μπαίνει δηλαδή και η ματαιοδοξία μέσα. Τώρα όσον αφορά το τελευταίο σκέλος της ερώτησής σου, δεν θέλω τίποτα να περάσω στον αναγνώστη παρά μόνο να του δώσω μια ιστορία που θα του αρέσει.

S.P: Πιστεύεις ότι ένας συγγραφέας πρέπει να περνάει μέσα από τα δημιουργήματα του προσωπικές του εμπειρίες και συναισθήματα, ή η συγγραφή χρειάζεται να απο-φιλτράρεται από τέτοιου είδους τάσεις;

H.K: Δεν πιστεύω ούτε το ένα ούτε το άλλο. Δεν υπάρχουν πρέπει στην συγγραφή και όρια. Αλλά δεν νομίζω ότι υπάρχει συγγραφέας που και να θέλει να φιλτράρει τα βιώματά του μπορεί να το κάνει. Γιατί πέρα από το συνειδητό που ελέγχουμε υπάρχει και το υποσυνείδητο που μας χειραγωγεί και μπορεί ένα προσωπικό μου βίωμα υποσυνείδητα να με κατευθήνει στο να γράψω κάτι χωρίς εγώ να μπορώ να το καταλάβω.

S.P: Ας μιλήσουμε για το είδος της φαντασίας στην χώρα μας. Πλέον πολλοί νέοι συγγραφείς βρίσκουν στέγη σε αναπτυσσόμενους εκδοτικούς με σκοπό να υλοποιήσουν το λογοτεχνικό τους όνειρο και να γνωστοποιήσουν την παρουσία τους στην ελληνική συγγραφική πραγματικότητα. Νομίζεις ότι το είδος του φανταστικού στην Ελλάδα γνωρίζει άνθηση ή θα χρειαστούν ακόμα λίγα χρόνια προκείμενου ο έλληνας αναγνώστης να ξεφύγει από την κλασσική συνταγή μυθιστορημάτων “έρωτας και ιστορία στα χρόνια του πολέμου”, συνταγή πολυχρησιμοποιημένη από πολλούς;

H.K: Κοίτα, εγώ είμαι πολύ νέος στον χώρο από την σκοπιά του συγγραφέα και λίγες είναι οι εμπειρίες μου. Ωστόσο έχω γνωρίσει άτομα πάνω κάτω στην ηλικία μου που πραγματικά έχουν μεγάλη κλίση στο χώρο της λογοτεχνίας γενικότερα. Κάποιοι έχουν εκδοθεί αλλά οι περισσότεροι όχι. Τώρα, ο εκδοτικός οίκος που εξέδωσε το βιβλίο μου, οι Συμπαντικές Διαδρομές, είναι ένας οίκος που σέβεται τον συγγραφέα και πάνω από όλα τον αναγνώστη και πάνω από όλα είναι όλοι τους λάτρεις κι αυτοί της φαντασίας. Οι νέοι άνθρωποι που γνωρίζω γενικά και οι οποίοι κάνουν λογοτεχνικές απόπειρες έχουν ξεφύγει από το σύνδρομο που ανέφερες. Απλά το σύστημα στην Ελλάδα προωθεί σκουπίδια και μιλάω γενικά για όλους τους χώρους της λογοτεχνίας.

S.P: Ποια συμβουλή θα έδινες σε όποι@ φιλοδοξεί να εκδοθεί; Πως ξεκίνησε η δική σου εμπειρία έκδοσης;

H.K: Εγώ πολύ απλά έψαξα όσους εκδοτικούς ήξερα στον συγκεκριμένο χώρο της λογοτεχνίας και εστειλα το διήγημά μου. Έτυχε ευτυχώς να συνεργαστώ με τις Συμπαντικές διαδρομές γιατί όπως προανέφερα αγαπάν πάνω απ'όλα αυτό που κάνουν. Η συμβουλή μου θα ήταν να γράφει ότι του αρέσει και ποτέ να μην σκέφτεται την κριτική, ή το τι θέλει να διαβάσει ο κόσμος. Επίσης να μην απογοητευτεί αν δεν μπορέσει να εκδόσει τα πρώτα του πονήματα. Πάνω από όλα γράφουμε για τον εαυτό μας.

S.P: Θα ήθελες ποτέ να γράψεις κάτι πέρα του είδους του φανταστικού; Όχι απαραίτητα εκ διαμέτρου αντίθετα είδη, όπως για παράδειγμα ένα ιστορικό μυθιστόρημα, αλλα και επιστημονική φαντασία ή ακόμα ποίηση;

H.K: Η επιστημονική φαντασία ανήκει στον χώρο. Δεν έχω ποτέ σκεφτεί να γράψω κάτι άλλο γιατί πολύ απλά δεν μου βγαίνει. Σίγουρα σαν άνθρωποι αλλάζουμε κάθε στιγμή. Δεν είμαι ο ίδιος άνθρωπος που ήμουν χτες και αύριο θα είμαι κάποιος άλλος. Αν αισθανθώ να κάνω κάποια στροφή θα την κάνω.

S.P: Κλείνοντας, για ποιο λόγο κάποιος να διαβάσει το Ηλιοδώρ; Τι θα έλεγες στο κοινό μας για να τους πείσεις να το αγοράσουν; Που μπορούν να βρουν το βιβλίο σου; Και τελικά, ετοιμάζεις κάτι παραπάνω αυτή την περίοδο;

H.K: Αρχικά , δεν θα με ενδιέφερε να διαβάσει κάποιος το βιβλίο μου απλά και μόνο για να το κάνει, ή επειδή θα του πω κάτι εγώ για να τον δελεάσω. Όμως ο οποιοσδήποτε δεν έχει συνθλιβεί τελείως από την μπότα του ρεαλισμού και πιστεύει οτι υπάρχει και κάτι άλλο έκει έξω, ας του ρίξει μια ματιά. Αντίτυπα πωλούνται στα βιβλιοπωλεία '' Πρωτοπορία '' σε Θεσσαλονίκη, Αθήνα και Πάτρα ή στο σάιτ της Πρωτοπορίας μπορεί να γίνει παραγγελία. Αυτήν την περίοδο έχω στα σκαριά το πρώτο μου μυθιστόρημα και επίσης ένα διήγημά μου θα φιλοξενηθεί στο βιβλίο '' Θρύλοι του Σύμπαντος 5 '' που θα βγει τον Μάιο πάλι από τις εκδόσεις Συμπαντικές Διαδρομές .



Εμείς ευχαριστούμε τον Ηλία για τον χρόνο του και του ευχόμαστε κάθε επιτυχία με το νέο του βιβλίο! Αν θέλετε να επικοινωνήσετε με τον συγγραφέα, μπορείτε να πατήσετε εδώ. 

(Ερωτήσεις: Augustine)

No comments:

Post a Comment